Liikunta edistää arjen hyvinvointia - Tarinoita ja elämää rintasyövän kanssa
189
post-template-default,single,single-post,postid-189,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Liikunta edistää arjen hyvinvointia

Syöpäpotilaan on suositeltavaa liikkua omien voimien mukaan. Liikunta auttaa ylläpitämään lihasmassaa ja sillä on myös monia mielialaan vaikuttavia tekijöitä.

Kohtuullinen, painonhallintaa edistävä liikunta muuttaa tiettyjen hormonien aineenvaihduntaa ja tehostaa elimistön yleisten puolustusmekanismien toimintaa. Liikunnan vaikutuksesta rasvakudoksen määrä vähenee ja erilaisten kasvutekijöiden osalta tilanne muuttuu elimistössä tasapainoisemmaksi.

Kuinka paljon pitäisi liikkua?

Liikunnan hyödyt saavuttaakseen ei tarvitse liikkua valtavia määriä. Päivittäinen, yhteensä noin tunnin kestävä arki- tai hyötyliikunta riittää. Voit esimerkiksi kävellä työ- tai kauppamatkoja, nousta rappuja, siivota, tehdä lumitöitä tai haravoida. Terveyden kannalta vähäinenkin säännöllinen liikkuminen on parempi kuin liikkumattomuus.

Jos hyötyliikuntaa ei kerry tarpeeksi, kokeile erilaisia jumppia, lähde lenkille tai harrasta jotakin muuta sellaista liikuntaa, josta itse pidät.

Painonhallinnan kannalta puoli tuntia liikuntaa kolmesti viikossa on riittävästi. Varsinkin istumatyötä tekevien kannattaa harrastaa säännöllisesti liikuntaa ylipainon välttämiseksi.

Rintasyöpäpotilaille voidaan turvallisesti suositella liikunnallista kuntoutusta heti hoitojen jälkeen. Liikunta parantaa suorituskykyä, lihastuntoa ja estää liitännäishoitojen aiheuttamaa luukatoa alle 50-vuotiailla rintasyöpäpotilailla. Liikunta kohottaa myös elämänlaatua.

Älä unohda lihasvoimaa

Jos lihakset heikkenevät liiaksi, olo heikentyy muutenkin ja elimistön kyky kestää hoitoja huononee. On hyvä pyrkiä ylläpitämään lihasmassaa liikkumalla aktiivisesti.

Lihaskuntoa kohentavaksi ja tasapainoa kehittäväksi liikunnaksi sopivat hyvin esimerkiksi kuntosaliharjoittelu ja kuntopiirit. Myös pallopelit, luistelu ja tanssiliikunta kehittävät liikehallintaa ja tasapainoa. Säännöllinen venyttely ylläpitää liikkuvuutta.