Hyvinvointi arjessa - Tarinoita ja elämää rintasyövän kanssa
191
post-template-default,single,single-post,postid-191,single-format-standard,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1300,qode-theme-ver-9.2,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Hyvinvointi arjessa

On hyvä tiedostaa, että elämässä on syövästä huolimatta muitakin asioita. Hetkeen pysähtyminen ja huolten sulkeminen pois mielestä voivat auttaa omien voimavarojen löytämisessä ja kehittämisessä.

”Pysähtymisharjoitukset ja -menetelmät ovat yksilöllisiä. Jokin sopii yhdelle ja toinen toiselle. Menetelmien käyttöä voi myös harjoitella”, kertoo syöpäpotilaiden ja pitkäaikaissairaiden parissa työskennellyt psykoterapeutti ja erikoistoimintaterapeutti Marja Hankilammi.

Luovat menetelmät avuksi

Joillekin hetkeen pysähtyminen on luonnollista ja helppoa luovien menetelmien, kuten esimerkiksi musiikin, tanssin tai kuvataiteen avulla. Taide tekee asiat näkyväksi, ja siksi niiden ääreen on luontevaa pysähtyä ja uppoutua. Silloin sulkee mielestään muut asiat ja myös monet sairauteen liittyvät huolet.

Osalle kirjoittaminen tai kirjallisuuden lukeminen auttaa hetkeen keskittymisessä, rentoutumisessa tai sopivan vireystilan löytämisessä.

”Monelle on voimaannuttavaa huomata, että elämässä on muutakin kuin sairaus. Sairautta ei pidä vaalia kuin kruununjalokiveä tai hoitaa kuin pientä lasta. Sairaus ei täytä ihmistä”, Hankilammi sanoo.

Hyväksyvä, tietoinen läsnäolo

Hetkessä olemista ja pysähtymistä voi harjoitella vaihtoehtoisesti esimerkiksi hyväksyvän ja tietoisen läsnäolon taidon eli mindfulnessin avulla. Taito lisää myönteisyyttä, levollisuutta, tunne- ja keskittymistaitoja.

Hyväksyvän tietoisen läsnäolon ajatuksen mukaisesti mieleen nouseviin erilaisiin ajatuksiin ja tunteisiin ei erityisesti reagoida, mutta niitä havainnoidaan aktiivisesti.

Kyse on tietoisesta valinnasta olla tässä ja nyt, hyväksyen elämän ja oman itsensä sellaisenaan. Silloin on mahdollista olla hetkessä tietoisesti läsnä, miettimättä muuta.

Toteamus ja kysymys voivat kuulua esimerkiksi näin: ”Tilanteeni on nyt tämä, miten jatkan tästä eteenpäin?”

”Tietenkään ei tarvitse ajatella niin, ettei millekään, mikä elämässä on huonosti tai väärin, voisi tehdä mitään. Kaikkien elämässä on aina ongelmia, pieniä tai isoja. Ratkaisevaa on, miten niihin suhtautuu”, Hankilammi sanoo.

hyvinvointi-arjessa3

Voimavarat voivat olla piilossa

Tietoisen läsnäolon ja pysähtymisen avulla haetaan voimavaroja, joita jokaisella ihmisellä on olemassa. Niistä ei välttämättä ole itse tietoinen. Ajattelutapa voi auttaa näkemään mahdollisuuksia, joita elämässä on sairaudesta huolimatta.

Usein pitkäaikaissairaalla kuolemanpelko tai toisaalta kuolemankaipuu ovat väistämättömiä ajatuksia sairauden kanssa kamppaillessa.

”On tärkeää keskittyä siihen, että vaikka ihminen on sairastunut, hän ei ole pelkkä sairaus tai sairastunut ihminen. Hän on kaikkia niitä asioita, joita oli ennen sairastumistaankin, ja myös uusia asioita tapahtuu sairaudesta huolimatta.”

hyvinvointi-arjessa2